Knižnica   ::


     Čo je priľnutie? Je to krátka oťaž a súčasné pôsobenie holení, aby bola hlava koňa na kolmici? Možno v modernom zmysle, ale nie v klasickom.
A práve takto si to niektorí jazdci predstavujú.

     Skutočné priľnutie je však niečo viac ako len skrátenie oťaží a postavenie hlavy koňa. Priľnutie je spojenie koňa s jazdcom. Nie len spojenie huby a rúk, ale celého tela koňa s celým telom jazdca. Nie je teda závislé od postavenia hlavy koňa, ako si niektorí mylne predstavujú alebo ako niektorí tréneri tvrdia. Ak vám tréner tvrdí, že pre nadobudnutie priľnutia si musíte skrátiť oťaže - vymeňte trénera. 

     Kde sa teda vzala táto predstava o priľnutí? Tak, ako to už býva s mnohými inými myšlienkami, aj slovo "priľnutie" sa začalo prekladať do rôznych jazykov. 
     V nemčine toto slovo označujú ako "anlehnung". Toto slovo je etimologicky odvodené od výrazu "naliehať". Práve nemecké preklady sú často mätúce a spôsobujúce nedorozumenie. Keď si predstavíme pod priľnutím naliehanie na koňa, ľahko nás to môže doviesť k predstave koňa s hlavou na kolmici, držaného vpredu rukou no zároveň poháňaného holeňou.
     V angličtine sa už ale priľnutie vyjadruje ako "rein contact", teda kontakt oťaží. Tento výraz mi príde vhodnejší, no stále je pre jazdca záhadný. Kontakt oťažou je totiž aj obyčajné napnutie oťaží jazdca začiatočníka, kde ale nemôžeme rozprávať o skutočnom priľnutí. 
     Na druhej strane v slovenčine (a aj češtine) mi slovo "priľnutie" príde dostatočne výstižné. Predsa tu ide o priľnutie, splynutie pomôcok a tela jazdca s telom koňa, ktorý na pomôcky reaguje. Teda priľnutie jazdca a koňa. Problém je, že sa jazdci často zabúdajú na veci pozerať laicky a na všetko sa nazerajú "profesionálne". Často hľadajú za obyčajnými výstižnými výrazmi niečo viac, niečo, čo v skutočnosti to slovo ani nepopisuje. 

     Priľnutie je jednou zo základných častí tréningovej pyramídy. Túto pyramídu si treba predstaviť ako schody k úspechu, ktorým je zhromaždenie koňa. Nemôžete vystúpiť na schod priľnutia, pokiaľ ste neprešli schodmi takt, uvoľnenosť a kôň na oťaži. Občas sa stane, že sa jeden zo schodov, ktorými ste prešli, začne rozpadávať. Napríklad začnete strácať uvoľnenosť alebo takt. V takom prípade sa musíte vrátiť a napraviť, čo sa pokazilo. 

        Vo filozofii klasického jazdectva ako takého je priľnutie niečo, čo vytvára kôň, nie jazdec. Aby sa jazdec k tomu dopracoval, musí na začiatku tréningu zabezpečiť dve dôležité veci - takt a uvoľnenie. Pravidelnosť (takt) umožní koňovi relaxovať mentálne aj fyzicky. Rovnako je to aj u človeka. Toto uvoľnenie umožňuje koňovi poklesnuť hlavou dopredu a dole, kde ju môže jazdec zachytiť rukami vo forme ľahkého priľnutia. 
         K tomu, aby priľnutie mohlo existovať, musí byť tok energie, ktorý smeruje od huby koňa, cez jeho žuvač, tylo, krk, chrbát, zadok až do strelky zadnej rovnostrannej nohy, neprerušený. Pokiaľ pomôcky rukou neprejdú celou touto dráhou koňa, znamená to, že niektorý zo svalov je napnutý a blokuje priechod energie. Pokiaľ je táto dráha neporušená napätím a pomôcky rukou voľne prechádzajú telom koňa, jazdec by mal cítiť v rukách nie hubu koňa, ale jeho zadné nohy, pretože tie sú motorom celého pohybu a to je možné cítiť len na koni, ktorý má poddajný uvoľnený chrbát. Pán Neindorff hovorieva, že kôň musí pristúpiť na udidlo svojimi zadnými nohami - tým má na mysli priľnutie v jeho pravom význame. Spojenie celého tela koňa s celým telom jazdca.

          K tomu, aby dráha priľnutia nebola narušená, významným spôsobom prispieva jazdec. Ten musí sedieť vyvážene a uvoľnene. Nesmie strácať rovnováhu v sedle, ani mať otvorené bedrá (rozumej uzavretý sed jazdca, ktorý má špičky smerom dopredu, nie von od koňa, ktorého kolená priliehajú k sedlu, stehenné svaly sú uvoľnené a bedrá vo svojich kĺboch smerujú dovnútra, akoby sa chceli uzavrieť), pretože každá takáto chyba sedu preruší tok energie potrebný pre pôsobenie pomôcok. Ak je sed príliš tuhý a nedáva priestor chrbtovému svalstvu koňa na neobmedzený pohyb, vzniká kôň, ktorý sa pohybuje len nohami a chrbát má zatuhnutý.
          Zároveň svaly brucha musia byť primerane napnuté, zatiaľ čo krížová oblasť je uvoľnená a sed (panva) priestupný pomôckám. Pokiaľ nemá jazdec sed priestupný, nasledujúci pohyb koňa, nemôže existovať priľnutie. Pokiaľ je trup (brucho) jazdca uvoľnený a nie je v správnom napnutí, začne pohlcovať všetkú energiu, ktorá prichádza od koňa a preruší jej tok - opäť priľnutie nemôže existovať.
          Ruky jazdca sú pružné, schopné uzavrieť sa (zadržať) aj otvoriť (povoliť) a schopné vnímať pohyb koňa. Pokiaľ má jazdec ruky tvrdé a "mŕtve", rovnako tvrdé a mŕtve bude aj priľnutie, nech sa zdá na pohľad akékoľvek. Jazdcove prsty pružia spolu s pohybom huby koňa, pretože ruka jazdca má byť pokojná vzhľadom k hube koňa, nie vzhľadom ku kohútiku koňa (!). Keď je ruka jazdca strnulo a za každú cenu držaná na jednom mieste, v bode nízko nad kohútikom, kôň do nej naráža hubou a vzniká v ňom napätie, aby sa týmto nárazom ubránil - opäť neexistuje priľnutie.
          Keď vám tréner niekedy povie ,,ešte nemáš spojené ruky so sedom", znamená to, že jazdíte koňa na oťaži, prevažne rukami, ale nie v priľnutí a znamená to, že vaše telo ešte nie je synchronizované tak, aby bolo schopné nerušiť koňa v jeho pohybe. 

       Čo znamená stále priľnutie? Je to priľnutie, ktoré má jazdec s koňom po celú dobu, bez ohľadu na to, či jazdí koňa v zhromaždení alebo sa práve kôň uvoľňuje a naťahuje si chrbtové svaly. Ako môže mať jazdec priľnutie vo chvíli, keď sa kôň uvoľnene naťahuje dopredu a dolu? Sú dva spôsoby, ako umožniť koňovi takéto uvoľnenie:
1. Na priľnutí, kedy jazdec ponúka koňovi oťaž, predĺžuje ju podľa vlastnej vôle, až dovtedy, kým sa kôň nenatiahne minimálne do vodorovnej polohy (ktorá je neskôr v tréningu preferovaná). Ak by jazdec však ponúkal oťaž ďalej, ale stále na priľnutí, s kontaktom, kôň by sa pravdebodobne naťahoval až kým by nemal nos pri zemi. To je nasledovanie huby koňa oťaže, teda uvoľnenie a natiahnutie sa bez stráty priľnutia, na stálom priľnutí.
2. Bez priľnutia, kedy jazdec "zahodí oťaž", táto mu prevísa, nie je napnutá, jazdec nemá v rukách žiadny kontakt s hubou koňa. Takýto kôň sa natiahne pravdepodobne len do vodorovnej polohy a nie nižšie. Zároveň takýto kôň stratí záujem o ruku jazdca, nebude ju nasledovať, pretože ruka nekomunikuje s jeho hubou a bez jemnej hry prstov v ňom nevyvoláva žiadny záujem. 

          Nestále priľnutie, narušované napätím jazdca či koňa, či strácaním kontaktu jazdcovej ruky s hubou koňa, je ako zlý telefónny signál. Počujete každé tretie slovo a poriadne ani neviete, čo vám dotyčný na druhej strane chce povedať - môžete len hádať a takmer isto dôjde buď k nedorozumeniu, alebo mu zložíte, pretože takáto komunikácia nemá význam. Rovnako je to aj s koňom. 

         Preto by mala byť ruka jazdca vždy prítomná, avšak pokiaľ nie je nutná jej angažovanosť, tak aspoň pasívne. Ruka je totiž ako tyč pre baletku, ktorá balancuje na špičke. Určitú chvíľu je schopná stáť na špičke bez držania sa a sama, potom však môže na sekundu, dve, stratiť rovnováhu. V takej chvíli položí ruku na tyč, bez toho, aby sa jej musela chytiť, len obyčajným dotykom opäť nájde rovnováhu a opäť sa jej môže pustiť do chvíle, kým ju nebude znova potrebovať. Rovnako by mala fungovať aj ruka jazdca pre koňa. Kôň sa pohybuje v určitej rovnováhe, pokiaľ mu ju nezoberieme našim neuváženým (alebo uváženým?) jednaním a neskrátime mu príliš krk, ktorý funguje ako balančná tyč a vďaka ktorému má kôň lepšiu rovnováhu. Taktiež môže kôň stratiť rovnováhu aj kvôli jazdcovi, ktorý si na sekundu inak sadne alebo jeho ťažisko sa posunie. Vtedy by mala byť k dispozícii ruka jazdca, o ktorú sa kôň na chvíľu oprie, ale len v zmysle opäť nadobudnúť rovnováhu a ďalej sa pohybovať sám, v ľahkosti. Takto vyzerá spolupráca a harmónia medzi jazdcom a koňom. Nemá to byť direktívne vedenie rukou, ktorá znásilňuje hubu koňa alebo ignorácia koňa a opretie sa do rúk. Ruka jazdca má byť na dosah vo chvíli, kedy ju kôň potrebuje, ale v prípade, že ju nepotrebuje, mu nemá nijak vadiť. 

          Veľmi dôležité - ruky jazdca by nemali nikdy pôsobiť silnejšie alebo slabšie, než koľko sa do nich snaží vložiť kôň.
        Čo to znamená: Jazdec má uvoľnené ruky vo všetkých svojich kĺboch, zároveň aj v lakti a ramene. V takejto relaxácii môže byť schopný cítiť zadné nohy koňa v rukách. Keď kôň vykročí pravou zadnou nohou, jazdec to ucíti v pravej ruke ako pulzujúci pocit, niečo ako príliv a odliv. Vo chvíli, kedy v ruke ucíti tento impulz, na zlomok sekundy uzavrie ruku a opäť povolí, pričom tento pohyb môže byť sprevádzaný napnutím brušného svalstva alebo miernym pohybom lakťa proti bedru - to závisí od toho, koľko vkladá kôň do rúk jazdca. Pokiaľ jazdec drží viac, potom koňa ťahá, čo vedie k nerovnováhe a napätiu. Pokiaľ však nezachytí všetko, čo mu kôň dáva, preruší energiu, ktorú vytvára zadok a výsledkom je nevyrovnaný, rozpadnutý kôň.  
          Presná miera hmotnosti závisí od miery posunu (odraz, kmih) a vznosu (flexia, podsadenie panvových končatín). Čím je väčší posun na úkor vznosu, tým bude priľnutie ťažšie. Naopak čím bude vznos väčší na úkor posunu, tým bude priľnutie ľahšie. Nie je ľahkosť ako ľahkosť. Pokiaľ vyplýva z absencie posunu, kôň bude na predku ľahký, ale bude "za pomôckami" jazdca - a to je rovnako zlé, ako keby bol na predku a ťažký v rukách. Takého koňa treba podporiť holeňou a vyžiadať od neho lepší kmih. Naopak ak máme koňa, ktorý viac posúva ako nesie, znamená to, že nemá dostatočne posilnené zadné končatiny k tomu, aby boli schopné ohnuť sa v kĺboch a niesť masu tela koňa, plus jazdca. S takým koňom by mal jazdec precvičovať cviky na podporu ohýbania kĺbov zadných končatín, čo sú vo svojej podstate všetky zhromažďujúce cviky.

      Čím budú tieto sily vyrovnaniejšie a svaly (flexori - ohýbače, extenzori - naťahovače) rovnomernejšie rozvinuté, tým bude kôň ľahší a vyrovnanejší a to bez ohľadu stupňa výcviku.

          Takže neplatí, že správna dĺžka oťaží má byť krátka alebo tá, vďaka ktorej má kôň hlavu na kolmici (prípadne až za ňou). Správna dĺžka oťaží závisí od stupňa aktivity koňa a flexii jeho zadných nôh. Čím viac podšľapujú pod telo a čím viac sa ohýbajú vo svojich horných kĺboch, tým viac sa kôň zaguľacuje a to vedie ku skráteniu absolútnej vzdialenosti huby koňa od rúk jazdca. Horná línia koňa však musí ostať stále čo najdlhšia. Pokiaľ sa skráti, kôň nemôže používať krk ako balančnú tyč a bude ho nosiť prevrátene. Teda sa prehne v chrbte a nepodsadí zadok. Aby mohol jazdec "len skrátiť oťaže" a stále zachovať priľnutie a uvoľnenie koňa, musí byť schopný sedom a holeňami aktivovať zadok koňa a podsadiť ho. Jazdec má mať pocit, že pri každom kroku kôň naťahuje svoju hornú líniu a nie skracuje. 

Je hlúpe si myslieť, že kôň, ktorý nemá hlavu v určitom postavení, nie je na priľnutí. Kôň môže mať hlavu výrazne pred kolmicou a stále môže výborne reagovať na pomôcky jazdca, ktoré bez prerušenia prechádzajú celým jeho telom až do zadných končatín. 


Niekto tvrdí, že kôň na obrázku nie je na priľnutí alebo že je nad oťažou. To, či je alebo nie je na priľnutí, nie sme schopní posúdiť z fotky. Z fotky sme schopní posúdiť len to, že je kôň uvoľnený a v rovnováhe, čo je jeden zo základných faktorov pre existenciu preľnutia. 
Ten, kto si myslí, že je kôň nad oťažou, pretože nemá hlavu na kolmici, sa veľmi mýli. Ruka jazdkyne na fotke je vyššie ako huba koňa a teda nemôžno tvrdiť, že je kôň nad oťažou. 


Zdroj textu: Viktória Stredňaková
Zdroj obr. 1: vlastná tvorba
Zdroj obr. 2: World of horses

Viktória Stredňaková
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky